Skip to main content

Posts

Showing posts from April, 2017

ELAK SERANGAN STROK DENGAN KAWAL DARAH TINGGI..BAGAIMANA?

Assalamualaikum w.b.t

Tahukah Anda 30% rakyat Malaysia berusia 18 tahun keatas mempunyai masalah Tekanan Darah Tinggi? 18 tahun keatas ye..bukan penyakit orang tua dah ni.orang muda pun boleh kena.

Anda tahu apa itu tekanan darah tinggi? Berapa bacaan untuk diklasifikasi sebagai darah tinggi?
Bacaan sistolik lebih 140mm Hg /  dan atau diastolik lebih 90mm Hg.
Orang kata bacaan atas lebih 140,bwh lebih 90 gitulahhh

Bahaya ke tekanan darah tinggi ni? Banyak komplikasi yang mungkin berlaku jika tekanan darah tinggi ini tidak DIKAWAL.
Antaranya
Strok atau Angin AhmarKegagalan Fungsi Buah PinggangMasalah Jantung
Apakah faktor Risiko mengidap Tekanan darah Tinggi? masalah ObesitimerokokTidak BersenamStress dan TertekanUmur semakin meningkat


Kalau da ada darah tinggi, bagaimana nak KAWAL? amalkan pemakanan sihat. KURANG LEMAK, KURANG GARAMmakan ubat darah tinggi dan amalkan pengambilan supplemen seperti Omega 3 yang terbukti membantu memastikan tekanan darah pada paras sihat. Omega 3 bantu memg…

Pakai Seluar Ketat Punca Kencing kotor?

Assalamualaikum w.b.t

Kencing kotor ni selalunya berkaitan dengan masalah jangkitan kuman di salur kencing. Ianya kerap terjadi kepada kaum lelaki berbanding wanita.Namun wanita hamil lebih berisiko berbanding yang tidak hamil.

Selain kencing kotor,ada juga orang panggil kencing tak lawas. Nama penyakit ini ialah Urine Tract Infection atau nama pendeknya UTI

Ada beberapa simptom Kencing kotor ini antaranya
Sakit ketika kencingKencing tak puasSakit bahagian pinggangSakit bahagian ari ari
Disini saya kongsi Tips mengelakkan dari terkena kencing kotor
Sentiasa bersihkan dan keringkan bahagian kemaluan andaHindari penggunaan sabun, gel dan sebagainya. hanya gunkan air suam biasa untuk mencuci bahagian luar faraj atau gunakan pembersih peribadi khas yang mempunyai pH 3.8-4.2Bersihkan dubur dan bahagian kemluan dari depan ke belakang setiap kali membuang airBanyakkan minum air supaya kuman dapat dikumbah dari sistem salur kencingKosongkan pundi kecing setiap 2-3 jam. jangan amalkan menhana ke…

APA ITU SEL KANSER DAN BAGAIMANA VIVIX BERTINDAK MENCEGAH KANSER

Assalamualaikum w.b.t

Arini nak cerita tentang kaitan kanser dan Vivix.  Mulanya kena tahu dulu lah apa itu sel kanser?

Sel kanser
Kanser ialah dimana sel dalam badan kita tumbuh secara abnormal dan berpotensi untuk merebak ke tempat lain.

Apa beza sel kanser dan sel normal?
Kalau sel normal, dia akan membahagi macam biasa. Bila da cukup, pada satu tahap sel akan berhenti membahagi. Bila ada sel mati, dia akan buat pembahagian semula dan hasilkan sel baru.

contoh mudah ialah bila kita luka. Sel kulit akan mula membahagi bila sel yang luka tadi tu dah mati.


Bila badan terdedah dengan radikal bebas yang ada disekeliling kita, ada potensi DNA dalam sel akan rosak.
Bila DNA rosak ->Mutated -> cacat

Radikal bebas ni apa pulak?
Ia datang dari pencemaran, radiasi dan lain lain.

Tubuh kita dilengkapi dengan sistem yang kalau ada kerosakan pada sel, sel akan ganti baru.
Tapi untuk sel yang da rosak @cacat ni, ia akan bunuh diri atau menjalani proses apoptosis.
Jadi sel cacat ni akan bunuh…