Skip to main content

Posts

Tips Berpuasa Bagi Ibu Menyusu Dan Hamil

Assalamualaikum w.b.t

Selamat menjalani ibadah puasa..hari ni nak share kat anda tips berpuasa bagi ibu menyusu dan ibu hamil berdasarkan pengalaman saya..



Untuk ibu menyusu ni,mesti risau susu cukup ke tak.risau petang mesti da melepet je tak larat nak buat apa apa,sebab mengepam susu atau menyusukan anak ni penat juga kan.meletihkan dan buang kalori.sebab tu penat.

Untuk ibu hamil pula,risau baby cukup nutrisi ke tak.baby aktif ke tak dan ibu pun lemah ke.risau juga kalau penyakit lain pulak dtg kalau berpuasa.

Kronologi ramadhan saya sejak 2013 Ramadhan2013:hamil haris 2 bulan
2014:menyusu haris 5bulan
2015:menyusu haris 1tahun 5bulan
2016:pregnant ara 9bulan
2017:menyusu ara 11bulan

Masa 2013 saya mabuk teruk.angin jangan cakapla.tak boleh makan lewat,tapi kna puasa la jugak.tak larat saya nak ganti sebulan.masa ni tak ambil supplement lain selain obimin.obimin tu pun kdg muntah jugak.tp folic acid tu memang tak culasla.disebabkan teruk,saya puasa selang selang.kadang sehari puasa,seh…
Recent posts

Risau Lesu Ketika Berpuasa?Cubalah Set Ramadhan Shaklee

Assalamualaikun w.b.t.
Bulan puasa ni masing masing berlumba nak beramal dan beribadah. Banyak manfaat berpuasa ni.antaranya detox.boleh detox apa? Ha sini aina kongsi antara kebaikan berpuasa

tapi banyak cabarannya.yelah seharian berpuasa.tengah pulak musim panas nih..
Cabaran ketika berpuasa

Sebab pelbagai cabaran inilah,anda pasti 
Risau anda terhidrasi(dehydrated)
Risau tak bertenaga
Risau tak tahan lapar
Risau tak cukup nutrisi?
Haa..anda boleh cuba atasi nya dengan  ambil set ramadhan shaklee


Performance drink: Untuk membantu tubuh anda kekal hidrasi secara optimum dan memberi tenaga segera &berpanjangan
Mealshake: Bantu mengisi nutrisi yang xmencukupi. Menyediakan 19vitamin mineral yang diperlukan.dan sumber protein dan fiber,kaya dengan kalsium!

Esp: Sumber protein memberi tenaga berpanjangan. Rendah glisemik(sesuai untuk yg nak turunkan berat badan dan juga pesakit diabetes) dan juga sumber non gmo soya

Lecithin: Mengekalkan berat badan sihat Pemecah lemak semulajadi

Ramadhan …

DERITA GEGATA (URTICARIA) SELAMA 5 BULAN BERAKHIR JUGA

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni nak cerita kisah saya. Korang tau tak apa itu gegata or urticaria? Gegata ni gàtal gilaaaa..bentuk peta. Ada orang panggil kelopak garam,ada orang panggil sembur pontianak
Saya kena gegata ni sejak dlm bulan dec 2016.dalam selang beberapa hari malam saya akan gatal gatal.menggaru xboleh berhenti.bangun tengok badan dah berpeta sana sini.mulanya sapu minyak cap kapak la nak kasi lega.lega sebab berangin jela.tp still gatal.bila nk pagi dlm pkul 4lbih bru gatal tu mula hilang.bru boleh tido lena

Mulanya suspek tilam ada hama saya tukar tilam,tukar bantal,tukar caar.cadar siap rebus lagi dalam air mendidih.tapi masih kena.seminggu 2-3x saya mesti gatal. Mulanya malam sahaja,kemudian semakin kerap,kadang siang pun kena.

Saya jumpa doc dan doc beri chloropherinamine atau piriton.sejenis ubat tahan gatal,sejenis anti-histamine.selain itu,doc kata boleh juga ambil cetrizine.cetrizine ni lebih ok la utk ibu menyusu.bila ubat dah habis,bila saya nk beli kt farmasi…

APA NAK BUAT SUPAYA LUKA AKIBAT DIABETES CEPAT SEMBUH

Assalamualaikum w.b.t

Diabetes ni da macam penyakit biasa di malaysia. macam hampir setiap orang ada diabetes. lepastu kalau ada keluarga yang ada kencing manis, maknanya berisiko lah anda.
Berapa ramai rakyat Malaysia mengidap diabetes?



Ini pun data sehingga 2012. kalau 2017 mungkin lagi tinggi graf tu.
peningkatan ini membimbangkan lebih lebih lagi dengan gaya hidup dan corak pemakanan rakyat malaysia sekarang nih.

Komplikasi pesakit diabetes
Diabetes boleh membawa kepada masalah lain yang lebih serius seperti



1)Luka lambat sembuh. kaki diabetik

2)Rabun kalau kronik boleh buta


3)masalah buah pinggang- boleh sampai kena dialisis

4)masalah kerosakan saraf dan salur darah


5)2-4x berisiko mengidap penyakit jantung

6) Mati pucuk




Antara masalah yang dihidapi oleh pesakit diabetes ialah luka lambat baik.
Kalau terluka,aduyai memanglah risau sebab lambat nak baik.bila lambat baik,mula kena jangkitan kuman dan bernanah.

Masalah ini juga dikaikan dengan kerosakan saraf dan salur darah. Bila salur dara…

RABUN BERKURANGAN, DIABETES TERKAWAL LEPAS AMALKAN SIRAP ANGGUR NIH

Assalamualaikum w.b.t

Anda rabun?adakah anda rabun disebabkan masalah diabetes?

Rabun adalah antara penyakit yang datang lepas da ada diabetes. Selalunya bila da ada diabetes ni,ada penyakit lain juga yg datang bertamu. Antaranya



1)Rabun kalau kronik boleh buta

2)Luka lambat sembuh. kaki diabetik


3)masalah buah pinggang- boleh sampai kena dialisis

4)masalah kerosakan saraf dan salur darah


5)2-4x berisiko mengidap penyakit jantung

6) Mati pucuk
Apa itu diabetes? Diabetes atau nama lainnya kencing manis adalah sejenis penyakit akibat sel beta di pankreas tidak dapat menghasilkan insulin secukupnya untuk mengawal gula dalam darah.

Ada juga pada tahap yang lain, terjadinya rintangan insulin. Iaitu keadaan dimana tubuh tak sensitif terhadap hormon perubahan gula dalam darah iaitu insulin.

Keadaan dimana paras gula dalam darah melebihi paras normal
normal: paras gula ketika puasa : 4-6 mmol/L
             lepas makan                   : tidak melebihi 8mmol/L

Apakah simptom Diabetes?

Kerap kencingKe…

ELAK SERANGAN STROK DENGAN KAWAL DARAH TINGGI..BAGAIMANA?

Assalamualaikum w.b.t

Tahukah Anda 30% rakyat Malaysia berusia 18 tahun keatas mempunyai masalah Tekanan Darah Tinggi? 18 tahun keatas ye..bukan penyakit orang tua dah ni.orang muda pun boleh kena.

Anda tahu apa itu tekanan darah tinggi? Berapa bacaan untuk diklasifikasi sebagai darah tinggi?
Bacaan sistolik lebih 140mm Hg /  dan atau diastolik lebih 90mm Hg.
Orang kata bacaan atas lebih 140,bwh lebih 90 gitulahhh

Bahaya ke tekanan darah tinggi ni? Banyak komplikasi yang mungkin berlaku jika tekanan darah tinggi ini tidak DIKAWAL.
Antaranya
Strok atau Angin AhmarKegagalan Fungsi Buah PinggangMasalah Jantung
Apakah faktor Risiko mengidap Tekanan darah Tinggi? masalah ObesitimerokokTidak BersenamStress dan TertekanUmur semakin meningkat


Kalau da ada darah tinggi, bagaimana nak KAWAL? amalkan pemakanan sihat. KURANG LEMAK, KURANG GARAMmakan ubat darah tinggi dan amalkan pengambilan supplemen seperti Omega 3 yang terbukti membantu memastikan tekanan darah pada paras sihat. Omega 3 bantu memg…

Pakai Seluar Ketat Punca Kencing kotor?

Assalamualaikum w.b.t

Kencing kotor ni selalunya berkaitan dengan masalah jangkitan kuman di salur kencing. Ianya kerap terjadi kepada kaum lelaki berbanding wanita.Namun wanita hamil lebih berisiko berbanding yang tidak hamil.

Selain kencing kotor,ada juga orang panggil kencing tak lawas. Nama penyakit ini ialah Urine Tract Infection atau nama pendeknya UTI

Ada beberapa simptom Kencing kotor ini antaranya
Sakit ketika kencingKencing tak puasSakit bahagian pinggangSakit bahagian ari ari
Disini saya kongsi Tips mengelakkan dari terkena kencing kotor
Sentiasa bersihkan dan keringkan bahagian kemaluan andaHindari penggunaan sabun, gel dan sebagainya. hanya gunkan air suam biasa untuk mencuci bahagian luar faraj atau gunakan pembersih peribadi khas yang mempunyai pH 3.8-4.2Bersihkan dubur dan bahagian kemluan dari depan ke belakang setiap kali membuang airBanyakkan minum air supaya kuman dapat dikumbah dari sistem salur kencingKosongkan pundi kecing setiap 2-3 jam. jangan amalkan menhana ke…