Skip to main content

Tips Berpuasa Bagi Ibu Menyusu Dan Hamil

Assalamualaikum w.b.t

Selamat menjalani ibadah puasa..hari ni nak share kat anda tips berpuasa bagi ibu menyusu dan ibu hamil berdasarkan pengalaman saya..



Untuk ibu menyusu ni,mesti risau susu cukup ke tak.risau petang mesti da melepet je tak larat nak buat apa apa,sebab mengepam susu atau menyusukan anak ni penat juga kan.meletihkan dan buang kalori.sebab tu penat.

Untuk ibu hamil pula,risau baby cukup nutrisi ke tak.baby aktif ke tak dan ibu pun lemah ke.risau juga kalau penyakit lain pulak dtg kalau berpuasa.

Kronologi ramadhan saya sejak 2013

Ramadhan

2013:hamil haris 2 bulan
2014:menyusu haris 5bulan
2015:menyusu haris 1tahun 5bulan
2016:pregnant ara 9bulan
2017:menyusu ara 11bulan

Masa 2013

saya mabuk teruk.angin jangan cakapla.tak boleh makan lewat,tapi kna puasa la jugak.tak larat saya nak ganti sebulan.masa ni tak ambil supplement lain selain obimin.obimin tu pun kdg muntah jugak.tp folic acid tu memang tak culasla.disebabkan teruk,saya puasa selang selang.kadang sehari puasa,sehari tak.kadang 2hari puasa,1hari tak.akhirnya 9hari saya kena ganti.bolehla kan..


2014 -2017

Masa ni saya dah celik supplement la.dan banyak sikit ilmu korek sana sini untuk persediaan.masa ni pun da kenal shaklee.

Jadi tips yang saya amalkan sejak 2014 ialah


1)minum air sebanyak mungkin.paling kurang pun 8gelas dari buka sampai sahur.air tak semestinya air masak.boleh jus buah,susu,smoothies, dan lain lain

2)makan kurma. makan masa buka dan masa sahur.masa sahur sekurangnya 3biji.

3)ambil makanan sumber karbohidrat ketika bersahur.roti ke oat ke nasi. kalau jenis perut yang tak tahan elakkan makanan pedas dan berminyak sangat ketika sahur.

4) ambil protein shake.campur dengan susu.tak kisah nak campur susu soya ke,susu lembu ke susu kambing.minum susu ni supaya susu kita pun tak mudah drop.protein shake pula supaya tenaga berpanjangan.takdelah tengahari da melepet.
Macam aina,ambil ESP..pernah juga ada tahun yang ambil MEALSHAKE,tapi ESP ni tahan lapar lebih lama berbanding Mealshake


5)ambil vitamin untuk menyokong nutrisi yang mungkin tak cukup daripada pemakanan kita. Penting untuk baby dan penting juga untuk kita.

Aina ambil multivitamin Vitalea@B complex,Vitamin C,Ostematrix dan omega guard (utk tahun 2016 2017).



Omega guard ni masa 2016 aina ambil sebab da trimester ke3.masa ni perkembangan otak pesat berlaku.jadi aina ambil Omega Guard sebagai sumber DHA.

2017 pula ara selsema lama tak kebah,lepas tu mula batuk.aina mula ambil omega konsisten semula dan nampak perubahan selsema mula kering dan batuk pun berkurang.jadi aina rasa sesuai juga untuk imun anak omega guard ni




Ostematrix ni sumber kalsium.jadi memang penting untuk ibu hamil dan menyusu ni.sebab kalau tak cukup baby akan curi kalsium dari tulang kita dan menyebabkan tulang kita jadi rapuh lama lama nanti.



6)PASTIKAN JANGAN TINGGAL SAHUR


Ok lah ini tips pemakanan yang dapat aina kongsi.



Selain itu,banyakkan amal ibadah di bulan ramadhan ni sebab pahala dilipatgandakan.

Jika anda berminat nak dapatkan vitamin seperti aina amalkan atau nak ambil set ramadhan shaklee boleh hubungi

Aina 0193990149
Cod puchong,hulu langat
Pos keseluruh malaysia

Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun