Skip to main content

Kelas Antenatal di Hospital Ampang


Assalamualaikum..

Hari ni nak cite pasal pengalaman pegi kelas antenatal di Hospital Ampang..masa awal2 preggy dulu xtau pun kewujudan kelas ni..pastu da bace majalah, blog..rase cam best plak..kredit to blog http://achikani.blogspot.com/2012/10/kelas-antenatal-di-hospital-ampang.html dan http://al-suria.blogspot.com/2013/04/antenatal-class-hospital-ampang.html..
Kepada sesiapa yang berminat nak mengikuti kelas antenatal kat hospital Ampang ni boleh la hubungi nombor kat bawah ni untuk buat reservation n nak tanya pape..

Klinik O&G Hospital Ampang : 03-42896087 

Saya gi kelas ni masa 26 Disember 2013..hehe..da lame tapi baru nak cite kn?xpe2..bolehla nk refresh sket. Apa yang dipelajari dari kelas antenatal ni?haaaa..korang mesti nak tau kn?.ok..kat sini saya tunjuk jadual die..
 

ni adalah pamplet yang diorang bagi masa kat kelas tu..klas ni PERCUMA tau! n hanya diadakan setiap hari Khamis minggu ke-empat..seeloknya suami pun kena ikut sekali..tapi malangnye disaat-saat akhir..company hubby saya membekukan semua cuti pekerjanya bermula 26 disember 2013 spai 1 Januari 2014..adui..sebab ade ap ntah..hmm..mula2 excitedla nk g ngn die..tbe2 xboleh plak..last2 saya ajak adik saya temankan..hihi

masa hari kejadian tu..terbangun lambat!inila akibatnya bile pas subuh tido balik..patutnya nurse suruh datang pukul 8 pagi..tapi pukul 8 pagi saya baru bangun..mmg terkejut beruk la tengok jam..dengan pantasnya g mandi, breakfast n kejut adik saya tu..sbb da lmbt..suruh adik breakfast dlm kete je..xpela..biar saya yang bwk kete..disebabkan lambat..nak cari parking pun lame sbb penuh!!!akhirnye parking dekat luar..

masa sampai tu da pukul 9pg lbh kurang..mula2 nurse xbg adik saya masuk sbb die kate suami isteri je..saya pun merayu..akhirnye nurse bg jgak..msuk dalam tu..adela dalam 6 pasangan kot..jelesnye org lain bwk suami masing2..waaaaa!!!! time masuk tu da nak abis ceramah 1. tp ceramah 1 hari tu start dengan pemakanan ibu antenatal dan postnatal..yang patutnye ceramah kedua..hmm..xpela..sempatla dengan yang time Q&A..

Ceramah 1: Pemakanan Ibu Antenatal dan Postnatal  

ada ibu (peserta perempuan yang hadir) bertanya tentang makanan ape yang doktor syorkan untuk makan masa preggy..

doktor pun jawab biasela..buah2, susu, sayur sume tu..pastu doktor kate banyakkan makan ikan untuk dapatkan sumber DHA..ia penting untuk pertumbuhan otak baby..tapi doktor lagi syorkan amik supplement DHA ni..masa tu saya terbayang OMEGA GUARD da..ambil DHA ni disyorkan masa trimester ketiga..sebab time ni la saraf2 otak banyak berkembang..masa trimester 1st xperlu lagi..trimester kedua boleh makan DHA..tapi xbanyak efek sgt..huh..nasib baikla saya mmg da start makan..walaupun saya start makan awal..xsilap saya masa 5 bulan..tapi xpela..lagipun untuk kawal GDM saya jugak..hihi..

Pastu ada ibu tanya lagi..macamana dengan mengambil jamu masa berpantang...

doktor pun jawab..die xsyorkan sangat amik jamu ni..sebab ada jamu menyebabkan sembelit..contohnye jenama ST*(hehe xpyh nk sebut sgtla brand ape)..ade jgk jamu yang xsesuai dengan anak..bile kite susukan baby..baby cirit birit..sebab jamu kan panas..doktorla kate eh..tapi doktor kate ikut masing2..tapi kalo anak sakit kuning ke..jangan amik jamu dulu..die xdela syorkan mane2 produk..
pastu doktor kate..sekarang masa da berubah..orang sekarang da ramai bertukar dari amik jamu..amik supplement..doktor tu cakap "saya syorkan makan supplement contohnye SHAKLEE..ramai dah saya tengok kawan-kawan saya, pesakit2 saya amik produk ni elok..xde masalah " wah!doktor ni promote shaklee pulak?wah..ni kalo doktor yang cakap ni..lg bertambah2 percaya la..saya pun mmg xbeli produk jamu pun lagi..suami ada cakap juga..amik set berpantang SHAKLEE la nti..saya pun time tu angguk2 jela..yela..kalo mak2 kn mesti tanye da bli jamu ke..bli jenama ape sume kn?so ni da pegi belaja..ckpla kt mak..yg doktor pun syor makan SHAKLEE.

Ceramah 2: Pengenalan mengenai kehamilan, proses bersalin & perancang keluarga 

Ceramah ni sempoi skit..doktor lagi nak banyak sesi Q&A.. tp yang banyak memberi pengetahuan kat saya adalah proses bersalin la..doktor cerita mula2 rasa sakit tu macamana, tanda2 bersalin..dan datang ke hospital apabila 


  1. baby kurang gerak (kurang 10 gerakan dalam 12 jam)
  2. air ketuban pecah..(80% pesakit kena bersalin dalam 24 jam sejurus setelah air ketuban pecah)
  3. mengalami contraction 

doktor pun cakap..bila da sakit 5 minit sekali baru datang ke hospital..biasenye ketika ni 'jalan' da terbuka 4cm..terus ke wad kecemasan PAC..then doktor xgalakkan kan minum air selusuh..sebab kebanyaknnya yang minum air ni akan berakhir dengan pembedahan..ntahla..air selusuh ni untuk mudahkan bersalin kn?tp ade jgk bce..minum air selusuh ni bile btol2 da sakit sgt..jgn minum awl..ntahla..tp saya xde la plak plan nak amik air selusuh ni..

Minum pagi
dala FREE kelas ni..ada makanan la plak...dapatla makan mihun goreng ngn air milo..ok jgak..sdp..xtaula masakan hospital ke x kn..tp kalo masakan hospital cmni..xla truk pun rasenye..sdp jgk..hihi

Ceramah 3: Persiapan bersalin

kt sini ketua nurse yg bg ceramah..die bgtaula brg ape nk kna bawak..brg ape nak kna letak dalam beg hospital..baju2 yang bli dari kedai tu basuh dulu..takut nti ad habuk2 anak alergi plak..tanggal sume barang kemas sblm dtg ke hospital..

 ceramah 4: Penyusuan susu ibu
ni pun ketua nurse yg tadi tu bg talk..hospital Ampang hospital rakan bayi..so mmg diorg syorkan bagi susu ibu la kt baby..then diajar camane nk storage susu ibu..n cne nak tau susu ibu tu rosak?bru saya tau..bile susu ibu rosak, kaler die warna merah!!!hmm..nmpk sgt cetek ilmu saya ni..orang lain sume mke cm da tau je..
ada suami tu die tanya, apakah makanan yang boleh banyakkan susu ibu?ketua nurse tu pun cakap.."setakat ni xdela plak makanan spesifik untuk banyakan susu ibu..tapi yang saya tahu, ramai orang ambil produk SHAKLEE, susu ibu tu banyak..sebenarnye bile kite amik supplement, badan kite akan sentiasa cukup nutrisi..jadi, susu ibu mudah terhasil..tapi ibu kena la selalu berikan susu ibu atau kerap perah susu untuk merangsang penghasilan susu ibu..kalo makan macam2 pun tapi jarang beri susu..susu xkan banyak juga.."
WAh!sorg lagi promote SHAKLEE..hmm..kire produk SHAKLEE untuk menambahkan susu ibu ni mmg da well-known da la sekarang ni..n da terbukti keberkesanannye spai ketua nurse ngn doktor pun syorkn..

Ceramah 5: Urutan perineum

ni pun ketua nurse tu yg bg talk..urutan perineum ni digalakkan diamalkan untuk mengelakkan luka episotomi ketika bersalin nti..kire nk bg otot2 kt faraj tu bsedia untuk bersalin nti..kalo slalu amalkan kemungkinan xperlu doktor buat episotomi kt faraj. slalu dr akan potong sikit kt bahagian faraj tu kn untuk memudahkan bersalin..heeee..sebenarnye saya pun ngeri time ni..urutan ni digalakkan mula diamalkan mulai minggu ke-35 smpaila time nk bersalin nanti..

Ceramah 6: demonstrasi senaman antenatal dan postnatal

yg ni talk diberi oleh pegawai perubatan bahagian fisioterapi. pas die bg ceramah..kami pun dibawa ke bilik senaman tu utk buat amali. doktor pun ajar cara2 senaman tu..pastu nurse pulak aja kedudukan ketika nak bersalin, fungsi suami ketika di labour room ketika isteri nak bersalin n teknik pernafasan ketika nk meneran..disebabkan saya sorang yang xbawa suami..so saya la yang jadi modelnye..hmmm... 

Lawatan

pas da abis sume ni kami pun dibawa lawatan ke wad.kami diberi masuk ke wad 4c, iaitu wad ni untuk org yg nk tgu masa bersalin..rilek je tgk org kt situ..jalan2..hmm..nurse kate slalu org yg kna thn awal kt wad ni org yg ade masalah cm uri kt bwh..n pnyakit2 lain..so doktor kna slalu monitor..lepas bersalin masuk wad 4d plak..yg ni kami xdibenarkan masuk..mybe sbb isu privasi kot..kat hospital ampang ade wad kelas ke-2 dan ke-3 je..bezanye wad kelas ke-2 ada aircon, kelas ke-3 ada kipas..tp saya tgk..suasana nye ok je..so xkesah sgtla nk yg mane2..

then kami dibawa ke labour room..ade banyak bilik lg dalam tu..disebabkn penuh..kami xdptla nk msuk btol2 labour room tu..tp dr luar xdela dgr org jerit2 ke ape..nasib baikla kn..

last skali kami dibawa ke wad kecemasan PAC..yg ni..masa mula2 dtg hospital register kt sini la dulu..suami register..n kite bolehla pilih nk wad kelas ape..yg isteri plak trus msuk wad kecemasan untuk doktor nak tengok da brapa bukaan..kalo da tibe mase..trus msuk labour room..kalo belum..masuk wad dulu..ha..ni rate untuk bersalin kt hospital ampang

kelas ni akhirnye berakhir hampir pukul 2..time tu mmg da lapar..trus balik n g makan..

okla..alang2 kat sini..saya pun nak perkenalkan lah set hamil Shaklee, set berpantang dan set penyusuan susu ibu..insyaAllah..bile bpantang n nk mnyusu nanti pun saya akan amik set ni..n saya akan tulis testimoninye bdasarkan ape yang saya rase..hihi..

SET HAMIL

TRIMESTER PERTAMA

  1. Vita Lea     : multivitamin dengan 28 vitamin dan mineral penting. membantu dalam mempercukupkan nutrisi dan membantu pembentukan sel darah merah. (120 tablets, 60 servings-tahan 3 bulan)
  2. B-complex : 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik. membantu menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Asid Folik yang mencukupi untuk diet harian wanita mengandung.(120 tablets, 120 servings- tahan 4bulan)
  3. Vita-C     : membantu menyalurkan vitamin C berterusan. Penting dalam membantu penyerapan vitamin lain ke dalam badan. (180 tablets, 180 servings-tahan 6 bulan)
  4. Ostematrix : membekalkan kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan tulang dan gigi. membantu pengecutan otot dan saraf. juga mengandungi magnesium, vitamin d dan zink.(120 tablets, 30 servings-tahan sebulan)


TRIMESTER KEDUA DAN KETIGA

  1. Vita Lea     : multivitamin dengan 28 vitamin dan mineral penting. membantu dalam mempercukupkan nutrisi dan membantu pembentukan sel darah merah. (120 tablets, 60 servings-tahan 3 bulan)
  2. B-complex : 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik. membantu menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Asid Folik yang mencukupi untuk diet harian wanita mengandung. (120 tablets, 120 servings- tahan 4bulan)
  3. Vita-C     : membantu menyalurkan vitamin C berterusan. Penting dalam membantu penyerapan vitamin lain ke dalam badan. (180 tablets, 180 servings-tahan 6 bulan)
  4. Ostematrix : membekalkan kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan tulang dan gigi. membantu pengecutan otot dan saraf. juga mengandungi magnesium, vitamin d dan zink. (120 tablets, 30 servings-tahan sebulan)
  5. Omega Guard: Kaya dengan DHA dan EPA yang dipercayai mampu mengurangkan keradangan. menggalakkan fungsi otak, mata dan sistem saraf. mengurangkan paras kolestrol dan tekanan darah. (90 tablets-30 servings-tahan sebulan)

 

SET BERPANTANG ATAU PEMBEDAHAN

  1. Vita Lea     : multivitamin dengan 28 vitamin dan mineral penting. membantu dalam mempercukupkan nutrisi dan membantu pembentukan sel darah merah. (120 tablets, 60 servings-tahan 3 bulan)
  2. B-complex : 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik. membantu menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Asid Folik yang mencukupi untuk diet harian wanita mengandung.(120 tablets, 120 servings- tahan 4bulan)
  3. Vita-C     : membantu menyalurkan vitamin C berterusan. Penting dalam membantu penyerapan vitamin lain ke dalam badan. (180 tablets, 180 servings-tahan 6 bulan)
  4. Zinc complex: membantu dalam metabloisme karbohidrat, lemak dan protein. mempercepat penyembuhan luka dan mengatasi masalah keguguran rambut. (120 tablets, 120 servings-tahan 4 bulan)

SET IBU MENYUSU

  1. Vita Lea     : multivitamin dengan 28 vitamin dan mineral penting. membantu dalam mempercukupkan nutrisi dan membantu pembentukan sel darah merah. (120 tablets, 60 servings-tahan 3 bulan) Atau ESP            : Protein bukan GMO yang lengkap dengan semua asid amino yang diperlukan. rendah lemak dan bebas laktosa serta kolestrol. menyediakan tenaga berkekalan. Juga membantu dalam penghasilan susu ibu. (850 gram)
  2. B-complex : 8 jenis vitamin B bagi membantu memelihara kesihatan yang baik. membantu menukarkan protein, lemak dan karbohidrat kepada tenaga. Asid Folik yang mencukupi untuk diet harian wanita mengandung.(120 tablets, 120 servings- tahan 4bulan)
  3. Vita-C     : membantu menyalurkan vitamin C berterusan. Penting dalam membantu penyerapan vitamin lain ke dalam badan. (180 tablets, 180 servings-tahan 6 bulan)
  4. Alfalfa Complex : Mengandungi vitamin A, C dan E serta kalsium, potasium, fosforus dan zat besi. Mengurangkan toksin dan merendahkan kolestrol. Turut dikenali sebagai 'milk booster'.(330 tablets, 33 servings -tahan 1bulan @ 700 tablets, 70 servings-tahan 2bulan lebih).
Untuk sebarang pertanyaan, konsultasi dan pembelian produk Shaklee, anda boleh menghubungi saya, 

Ainaa: 019-399 0149
atau
Mie   : 019-634 6216

* Perkhidmatan Cod untuk kawasan Puchong, S. Alam, Ampang dan pos ke seluruh Malaysia.

Thanks 4 reading!


Comments

  1. nice info. best. jika berkesempatan singgahla ke blog saya doknganga.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. saya nak tanya, saya dapat surat dari doktor klinik yang saya pergi tu untuk ambil appoiment hospital tapi saya cuma ada buku pink dan sura dokor sahajat

    ReplyDelete
  3. saya nak tanya, saya dapat surat dari doktor klinik yang saya pergi tu untuk ambil appoiment hospital tapi saya cuma ada buku pink dan sura dokor sahajat

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun