Skip to main content

DERITA GEGATA (URTICARIA) SELAMA 5 BULAN BERAKHIR JUGA

Assalamualaikum w.b.t

Hari ni nak cerita kisah saya.

Korang tau tak apa itu gegata or urticaria?

Gegata ni gàtal gilaaaa..bentuk peta.
Ada orang panggil kelopak garam,ada orang panggil sembur pontianak

Saya kena gegata ni sejak dlm bulan dec 2016.dalam selang beberapa hari malam saya akan gatal gatal.menggaru xboleh berhenti.bangun tengok badan dah berpeta sana sini.mulanya sapu minyak cap kapak la nak kasi lega.lega sebab berangin jela.tp still gatal.bila nk pagi dlm pkul 4lbih bru gatal tu mula hilang.bru boleh tido lena


Mulanya suspek tilam ada hama

saya tukar tilam,tukar bantal,tukar caar.cadar siap rebus lagi dalam air mendidih.tapi masih kena.seminggu 2-3x saya mesti gatal.
Mulanya malam sahaja,kemudian semakin kerap,kadang siang pun kena.


Saya jumpa doc dan doc beri chloropherinamine atau piriton.sejenis ubat tahan gatal,sejenis anti-histamine.selain itu,doc kata boleh juga ambil cetrizine.cetrizine ni lebih ok la utk ibu menyusu.bila ubat dah habis,bila saya nk beli kt farmasi,farmasist tak bagi sebab saya menyusu.dia kata tak boleh ambil.doc bagi pulak. Kemudian saya suruh husband je beli.

Saya search kt internet memang tak recomended ubat ni dia ambil oleh menyusu sebab ubat ni boleh masuk dalam susu ibu.tapi anak maybe akan ada efek mengantuk macam tu la.sebab ubat ni mengantuk.heheh

Pernah juga ambil ubat inject tu.memang hilang gegata.tapi 2hari lepas tu kena balik.jadi saya asik bergantung dengan ubat je.sebab tak tahan gatal tu.kulit pun ada kesan cakar.sebab ganas sangat garu kot.huhu


Petua? Mestila ada buat

Sapu garam dekat tempat gatal tu.sama je.tak hilang pun.pedih adala
Sapu bawang merah yang telah ditumbuk.hmm..sama jugak macam letak garam tu

Ada juga suggest buat bekam ke.takut darah bertoksik.hmm..tapi saya tak try pun

Saya cuba set alahan shaklee.ambil b complex,vita c,alfalfa.takde perubahan juga.alfalfa saya tak boleh ambil lebih 4biji.nanti anak sembelit.


Chronic Urticaria


kalau ikutkan saya ni dah kategori chronic urticaria dah. sebab urticaria ni pun paling lama minggu. kalau lebih dari 6 minggu, masih ada lagi, jadi diklasifikasi kan sebagai kronik. saya macam dah kena bergantung dengan ubat anti-histamine. ada juga yang cakap mungkin sebab lepas bersalin kena gatal gatal..ada juga orang yang macam tu..tapi penyelesaian tak ada jugak, katanya hilang sendiri.saya dah 5 bulan tak ada ciri pun nak hilang..jadi memangla saya kena cari penawar untuk hilangkan masalah ini.bukan kawal.bukan makan ubat untuk tahan gatal je.tapi untuk tak kena lagi gegata ni.

Akhirnya saya ikhtiar dengan ViVix

Ramai yang kata elok untuk diabetes,kanser dan pelbagai lagi la.sebenarnya Vivix ni dia akan membaiki sel kita yang rosak.jadi saya cubalah.masa sebelum makan tu selawat dan berdoa la supaya sembuh.kalau tak,tak taula nk makan,nk buat apa lagi.


Minggu pertama:tak nampak kesan.masih 3hari sekali datang gegata

Minggu kedua:masih 3hari sekali datang gegata tapi rasa gatal tu berkurangan.tak segatal dulu yang garu macam nak mencakar tu.cuba tahan dari makan ubat tapi tak boleh.makan jugala ubat

Minggu ketiga:1hari sahaja kena gegata

Minggu keempat:tak kena dahhhhh sampai sekarang!!!

YaAllah bersyukur sangat sebab sembuh

Tak larat dah nak ambil ubat je.sebab dah berlarutan,bergantung dengan ubat tahan gatal je.lepastu msuk dalam susu ibu,anak minum..itu membuatkan saya tekad nak makan vivix.saya risau kalau ada efek jangka masa panjang dekat anak saya.sebab dia tak patut terima ubat tu lagi untuk umur dia.
Mujur lepas ambil vivix hilang juga

Vivix ni memang membantu.mungkin nampak macam sakit biasa gatal sahaja..tapi kalau dah jadi rutin setiap 3hari akan naik satu badan,selama 5bulan siapa sanggup?

Kalau anda ad masalah serupa dengan saya.atau masalah lain dan nak cuba ikhtiar dengan Vivix,boleh hubungi saya

Aina 0193990149
Cod puchong&hulu langat
Free pos seluruh malaysia

Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun