Skip to main content

CARA SAYA ATASI DIABETES KETIKA HAMIL

Assalamualaikum..

Hmm..Ujung bulan Jun aritu..saya pun pergila buat buku merah dekat Klinik Kesihatan Bandar Botanik, Klang..sumenye ok..bulan 7 doktor scan untuk tengok kantung baby..alhamdulillah..degupan jantung ada n kantung pun ok..lega sangat!ni ade pic nye..



Masa bulan 8..2 Ogos 2013..time da nak raya da xsilap..doktor suruh datang minum air gula...sebab berat badan saya turun mendadak..yela..3 kg kot dalam masa sebulan..masa 2 bulan 1st ni mmg terukla..dengan loyanye..anginnye..kena plak time bulan puasa..xkanla xpuasa sebulan kot???mampu ke nak ganti nanti?saya pun selang2 hari la puasa..saya pun pergila klinik minum air gula tu..huh..pekat gilerrrr..banyak p
lak tu..cawan die besar kot? jenuh jugakla nak habiskan..sebelum minum amik darah..pas dua jam minum amik darah lagi..pastu balik..hihihi

5 Ogos 2013..pagi..Klinik kesihatan call..alamak pehal plak ni?angkat je la..nurse tu bagitahu result dr air gula saya tu tinggi..so saya disahkan GDM dan doktor suruh datang ke klinik secepat mungkin..adui..cuak kot?teruk sgt ke aku ni?mase tu rase da bergenang da air mata..sebab risau..Mase tu kat umah mama, bgtaula mama..mama kata tak de papela..biase la tu..jangan risau sgt..banyakkan minum air je..mama tu memang sempoi..die sume nye tak de pape..tp saya ade la jugak risau sikit..

then balik raya..tahun ni raya kat penang..kampung hubby..tau-tau jela raya kn..mestila nak makan macam-macam skali da tahu gdm..semua benda kena control..hubby pun jenis memerhati je apa saya makan..tapi kadang-kadang die bagi la can saya makan yang manis-manis.tapi stakat rase jela..

September 2013..
Hubby start join Shaklee..saya pun tumpang-tumpangla baca buku panduan produk dan flyers Shaklee..Oleh sebab sebagai pengidap GDM ni tak boleh minum susu ibu mengandung macam Anmum dan yang lain-lain tu..so saya fikir..saya tak ada khasiat DHA..yela untuk perkembangan otak baby..ni sume pengaruh iklan tv la nih..so dari tengok produk Shaklee ni terpandangla OMEGA GUARD..ade DHA..ni sesuai untuk perkembangan otak baby..saya pun minta hubby belikan..yela sape tak nak anak pandai kn?

Sebagai pengidap GDM ni kenala buat Blood sugar Profile (BSP) setiap dua minggu..selama saya buat ni kadang-kadang tu ade terlebih..ade tu 8.2 mmol..ade tu pernah sampai 9.2 mmol..so bila nak buat BSP tu saya berjaga-jaga makanla skit..nak bagii result cantik.. tapi satu hari tu..saya teringin sangat nak makan roti canai..sekali bedal sampai 2 keping ha..padahal patutnya saya tak boleh makam roti canai pun..then lepas makan tu makan OMEGA GUARD..after 2 jam makan, cek, eh?xtinggi pun bacaan gula ni?5.8 mmol je..pastu saya pun terfikir ntah ntah sebab saya Makan OMEGA GUARD ni..saya pun berazam nak buat experiment lagi..hihii

minggu depan nye saya try makan nasi...pastu makan aiskrim plak..2jam pastu saya cek darah..wah!!bacaan 6.2 mmol je..wah..bagus! kire OMEGA GUARD ni dapatla mengawal gula dalam darah..so sejak ari tu saya memang tak lupa la nak makam OMEGA GUARD ni..kalau ikuykan pun..banyak khasiat OMEGA GUARD ni.. contohnya:

  1. mengurangkan keradangan
  2. menggalakkan fungsi otak, mata dan sistem saraf.
  3. mengurangkan paras kolestrol dan tekanan darah.
  4. EPA dapat menyihatkan jantung dan sendi
  5. DHA penting bagi perkembangan dan fungsi otak
Sebenarnye banyak lagi khasiat OMEGA GUARD ni..cuba tengok nih:


selain tu..nak dibandingkan kandungan omega 3 dalam OMEGA GUARD juga lebih tinggi berbanding dengan jenama lain iaitu:


So anda semua..sesiapa  yang mengidap GDM cam saya..saya syorkan ambillah OMEGA GUARD ni..tak bermakna kita tak payah kawal pemakanan tau!cume kite bolehla nak makan makan benda manis-manis jgak..tapi still beringat jugak..janganlah nanti terus bantai makan manis je..kalau untuk pesakit GDM yang just kawal makanan je patut la amik OMEGA GUARD ni..tapi kalau yang sampai kena amik insulin tu..saya tak berani cakapla sebab saya syorkan pun berdasarkan apa yang saya ambil..

ok lah..kepada sesiapa yang berminat nak dapatkan OMEGA GUARD ni dan khidmat nasihat daripada saya..boleh hubungi saya
whatapp/sms

AINAA   : 019-399 0149 atau MIE        : 019-634 6216

dan bolehla like page Vita Cravers di  https://www.facebook.com/vitacravers13

Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun