Skip to main content

APA PERLU BUAT JIKA HB RENDAH KETIKA HAMIL?

Assalamualaikum w.b.t.

Kepada wanita hamil diluar sana, atau yang pernah hamil, mesti pernah mengalami masalah ini kan? Tak pun dah border-border dah..kan?

Apa itu Hb?

Hb ialah singkatan bagi haemoglobin. Haemoglobin ialah sejenis protein yang mengandungi zat besi yang mengalir dalam sel darah merah. Ia berfungsi sebagai agen pengangkut utama oksigen ke seluruh tubuh.

Hb dikategorikan rendah jika nilai Hb anda bawah 11.0 g /dL. Jika kandungan Hb anda kurang daripada 11.0 g/dL, anda mengidap ANEMIA. Penyakit ini serius kerana ia melibatkan kekurangan sel darah merah yang menjadi agen pengangkut utama oksigen kepada seluruh badan terutamanya kepada janin yang dikandung.


Siapa yang berisiko mengalami Anemia?


  • Wanita yang hamil kembar
  • Wanita yang hamil terlalu rapat
  • Kerap muntah kerana alahan mengandung
  • Ibu muda yang berusia belasan tahun
  • Tidak mengambil makanan yang kaya zat besi
  • Mengalami haid yang banyak ketika sebelum hamil.


Kalau Hb rendah, apa komplikasinya? Bahaya ke Anemia kepada bayi dan ibu hamil?

  • Anemia akan lebih menimbulkan masalah ketika proses kelahiran bayi dan boleh mengancam nyawa ibu.
  • Boleh mngakibatkan kelahiran pra-matang atau berat bayi terlalu rendah ketika kelahiran.
  • Postpartum depression atau meroyan selepas bersalin 

Macammana nak atasi masalah HB rendah ni?

Sudah pastilah dengan pemakanan..pastikan anda mengambil makanan yang tinggi kandungan zat besi. Antara makanan tinggi kandungan zat besi ialah
  • Sayuran hijau
  • Daging merah, ayam dan ikan
  • Susu dan hasil tenusu
  • Bijirin yang diperkaya zat besi
  • Kekacang dan tauhu
  • Telur
Bagi meningkatkan penyerapan zat besi kedalam badan, anda dinasihatkan mengambil sumber vitamin C. contohnya minum segelas jus oren dengan bijirin yang diperkaya zat besi.

Namun pakar sakit puan menggalakkan ibu yang mengalami maslah ini mengambil supplement untuk mengatasi masalah ini..Vita-Lea daripada produk shaklee boleh membantu masalah ini.

Vita Lea With Iron Formula


Vita lea adalah multivitamin yang mengandungi semua zat yang diperlukan oleh badan baik ibu selepas bersalin atau sesiapa sahaja..Vita lea saya telah pun amalkan sejak mengandung lagi..pada usia kandungan 7bulan Hb saya sudah kurang daripada 11.0..oleh kerana Hb semakin rendah..dan untuk makan pil iron yang diberi dari klinik kesihatan perlu makan ikut masa baru berkesan..akhirnya saya ambil Vita-Lea..Alhamdulillah hb saya semakin naik dan normal sehingga saat melahirkan..

Setelah bersalin, saya teruskan makan vita-lea..alhamdulillah..dengan makan vita lea..saya tidak mengalami sembelit..dibandingkan kalau ambil iron yang diberi oleh hospital..potensi sembelit adalah tinggi..setelah sebulan saya menjalani post-natal checkup di klinik kesihatan. Alhamdulillah Hb saya normal.

Ni ada lagi satu testimoni pengguna Vita-Lea yang puas hati sebab Hb nya naik
 

Ha, nampak tu, dua testimoni saya beri termasuk testimoni saya. Apa lagi, dapatkan Vitalea ni.
Sehingga Oktober 2015 ni, setiap pendaftaran ahli baru dapat free Vita-lea ni! Ha, meh cepat-cepat contact saya tanya macam mana nak dapatkan free vita lea ni!

Baiklah sampai disini dulu coretan saya..Jika anda berminat untu mengetahui lebih lanjut dengan produk Shaklee boleh terus hubungi saya 

Aina 019 399 0149
Pengedar Shaklee COD Ampang, Hulu Langat, Puchong

Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun