Skip to main content

Pengalaman mengamalkan ESP dalam menjayakan penyusuan susu ibu

Assalamualaikum w.b.t.

Hari ni nak cerita mengenai pengalaman saya menyusukan anak saya yang kini dah nak masuk 9bulan..Sejak saya masih hamil lagi, suami dah galakkan saya supaya susu kan anak kami sehingga berusia 2tahun..saya pun memang dah tanam niat dah..harap-harap adalah rezeki haris menyusu sampai 2 tahun..

Kenapa semangat sangat nak menyusu badan?
Tahu tak susu ibu banyak khasiatnya?

Untuk bayi:

Susu ibu membekalkan nutrien yang terbaik untuk bayi kerana
Ia mengandungi nutrien dalam kadar yang mencukupi.
  • Kandungannya berubah mengikut keperluan bayi yang sedang membesar.
  • Susu ibu, terutamanya kolostrum , menguatkan sistem imuniti bayi anda
  • Ia melindungi bayi dari jangkitan seperti cirit birit, selesema, bronkitis dan radang paru-paru.
  • Susu ibu mencegah berbagai masalah alahan seperti asma, ekzema dan kolik bayi.
  • Susu ibu mengandungi nutrien tertentu yang amat kritikal untuk perkembangan otak. Ia membantu dalam meningkatkan kecerdikan anak anda.
  • Ia tidak mudah tercemar dibandingkan dengan cara penyusuan lain.
  • Susu ibu mudah diperolehi pada suhu yang betul setiap masa. Oleh itu ia tidak susah untuk disediakan.
  • Ia memberi keselesaan dan keselamatan emosi kepada bayi.
  • Ia memberi peluang kepada ibu dan anak untuk berinteraksi sepenuhnya dan meningkatkan hubungan kasih sayang antara ibu dan anak.

Untuk ibu, penyusuan susu ibu:
  • membantu mengecutkan rahim dan mengembalikannya kepada saiz yang asal dengan cepat serta mengurangkan pendarahan selepas bersalin (ni untuk yang betul2 baru bersalin)
  • membakar kalori dan mengembalikan bentuk badan asal anda dengan cepat.-ha ni memang betul la..dulu saya pakai saiz L selepas bersalin..sekarang dah saiz S ok! baju sebelum kahwin pun dah boleh pakai balik.
  • mengurangkan risiko kanser payudara dan ovari.

sumber: kementerian kesihatan malaysia

Ha lihat ni Perbezaan kandungan susu ibu dan susu formula..
Sayangkan anak, pastinya saya pilih beri susu ibu!



Pengalaman saya bila menyusu ni cepat lapar kan?ha..jenuhla asik nak makan je..tu sebab nanti badan cepat naik..Saya mula menggunakan ESP sejak habis pantang..ESP ni saya mesti campur dengan minuman lain la nak bagi sedap..selalunya milo lah, ovaltine la..selalunye minuman coklatla..hihi..



Orang kata bila minum ESP ni susu jadi pekat..hmm..betul jugakla sebab bila pam tu nampk pekatla jugak..masa berpantang dulu saya makan VitaLea..kurang pekat sikit je..tapi bila minum ESP ni kenyang die tu lama..so kalo minum masa breakfast..kadang-kadang saya boleh lupa nak lunch, terus minum petang..hihi..badan rasa segar n pastinya susu cukup..Anak saya lelaki, so memang kerapla minum kan..
Saya masa awal-awal dulu je saya rajin mengepam..bila anak makin membesar, makin lasak dan saya pun makin kena bagi perhatian kat nak, jadi lama-lama saya dah malas nak pam..bagi direct je..hihi..lagipun saya sentiasa bersama anak kan..so baik bagi yang fresh je..hihi..tapi dulu masa mengepam, kalau pagi-pagi tu boleh mencecah 7oz sekali pam.

Selalunya orang malas nak menyusu ni sebab cakap susu xcukupla..anak tak kenyangla..malas nak bangun selalu waktu malam..kan?Tahukah anda, susu ibu mudah dicernakan, jadi sebab itu anak cepat lapar balik..tapi bila susu kita pekat, anak kenyang lama skit..sejak saya amalkan ESP 2x sahaja saya bangun malam..sekali dalam area pukul 3, lagi sekali subuh..susu formula memang anak kenyang lama, tapi xbanyak pun khasiat anak dapat..tengok rajah diatas pun nampak kan..sebab tu, anak yang minum susu formula mesti akan buang air besar setiap hari, tetapi anak yang menyusu susu ibu 3 ke 4 hari baru membuang..sebab apa?sebab apa ada kat susu ibu hampir kesemuanya bermanfaat dan diserap kedalam usus bayi..jadi yang nak dibuang sikit sangat!Lagipun saya pernah baca susu formula banyak kandungan gula..dan bayi tak perlukan gula yang banyak, tu boleh jadi obes tu..hmm..saya fully bf pun anak comel je..bambam jugak..xpela asal sihat..jangan obes..kan?

Ok lah..sekian sahaja coretan saya kali ini..jumpa di next entry!






Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun