Skip to main content

PERLU KE IBU MENYUSU AMBIL SUPPLEMENT SUPAYA BANYAK SUSU?

Assalamualaikum w.b.t

Baiklah, tajuk entry kali ni ialah, PERLU KE IBU MENYUSU AMBIL SUPPLEMENT SUPAYA SUSU BANYAK? Anda rase perlu ke??Berkesan ke kalau lepas makan supplement susu terus jadi banyak?

Kalau, anda makan supplement apa pun, tapi jarang direct feed anak dan jarang pam, susu anda tak kan jadi banyak..sebab penghasilan susu ibu bergantung kepada konsep supply vs demand. maknanya, lagi kerap payudara dikosongkan, lebih kerap susu akan dihasilkan semula untuk penuhkan balik..so, kalau anda jarang pam, jadi susu pun akan lambat nak dipenuhkan balik, jadi penghasilan susu akan lambat, jadi semakin berkurang.. sebaiknya, anda kosongkan payudara samada direct feed atau pam setiap 3jam sekali..paling lama 4jam. kerana setelah payudara kosong, badan akan menghantar signal ke otam untuk merangsang hormon prolaktin supaya menghasilkan lagi susu.

Jadi. apa kaitan nya dengan supplement? kalau tak payah makan supplement, makan makanan mcm biasa je, susu boleh banyak x?


Jika anda masih mengamalkan konsep supply vs demand seperti diatas, susu anda akan banyak..tetapi..
anda sebagai ibu menyusu rasa lapar tak lepas susukan anak, atau lepas pam?rasa kan?kenapa? sebab, nutrisi atau zat daripada makanan yang anda makan tadi telah diserap oleh badan anda dan ditukarkan menjadi susu..jadi, makanan yang anda ambil, masih lagi berkongsi dengan anak anda..jadi, adakah anda perlu makan 2kali ganda? tak perlu..anda boleh mengambil supplement untuk menyokong kekurangan nutrisi badan anda, dan untuk memberi nutrisi yang cukup kedalam susu anda. selain itu, pengambilan supplement boleh membantu anda, berasa lebih cergas, bertenaga walaupun 'berkongsi' nutrisi.




Apa nutrisi yang penting kepada ibu menyusu?


Elemen utama susu ibu ialah protein dan air. Jadi, anda perlulah minum sekurang kurangnya 3 liter air sehari. selain itu, anda perlu makan makanan yang banyak sumber protein seperti ayam, ikan, telur, daging dan susu.


Selain itu, ingat, anda masih berkongsi sumber kalsium dengan anak anda.ini kerana susu ibu juga tinggi dengan kalsium. keperluan kalsium bagi ibu menyusu masih sama seperti ibu mengandung, iaitu 1000mg-1200mg sehari. Jadi, makan makanan tinggi kalsium seperti susu, sardin dan kurangkan pengambilan kafein kerana ia boleh menganggu penyerapan kalsium.

Kadang kala, kita rasa apa kita makan sudah banyak, tapi anda pasti kah ia cukup? Makanan banyak kehilangan zat setelah dimasak. Jadi dengan pengambilan supplement, nutrisi anda akan boleh mencukupi.

Untuk ibu menyusu, saya sarankan ibu mengambil ESP, ostematrix dan alfalfa.


ESP



ESP  adalah sumber protein daripada soya yang membantu dalam penghasilan susu ibu. Protein soya ini juga membantu anda rasa lebih bertenaga walau seharian penat bekerja. untuk lebih info mengenai ESP anda boleh klik disini.

OSTEMATRIX




Ostematrix adalah kalsium yang turut mengandungi vitamin D, zinc, kuprum, manganes dan boron. Nutrien nutrien ini perlu diambil bersama untuk penyerapan oleh tubuh dan menghalang endapan setengah mineral.
keperluan kalsium bagi ibu menyusu masih sama seperti ibu mengandung, iaitu 1000mg-1200mg sehari. Untuk keperluan anda, anda disarankan mengambil 4 biji ostematrix bersamaan 1000 mg bagi menyokong keperluan kalsium harian anda.

ALFALFA


Alfalfa adalah tumbuhan yang secara tradisionalnya digunakan sebagai milkbooster. ia merangsang penghasilan susu. Alfalfa shaklee, adalah ekstrak daun alfalfa yang ditanam secara organic dan selamat digunakan. Ekstrak daun alfalfa banyak digunakan di Afrika dan Amerika Syarikat sebagai milkbooster.
Bagi anda yang pertama kali menggunakan alfalfa, anda digalakkan mengambil 2biji sehari terlebih dahulu. lihat ada kesan sampingan atau tidak selama 2minggu. jika tiada masalah. tambahkan dos ke 4 biji dan lihat lagi ada kesan sampingan ada tak. Sekiranya ada, kurangkan dos. maksimum dos untuk alfalfa ialah 10 biji sehari.

Sampai disini dahulu..if anda ada nak tanya apa apa, dan berminat nak try supplement shaklee ni, jangan segan-segan, terus whatsapp or sms AINA 019 399 0149! Anda juga boleh lihat disini set penyusuan yang sesuai dengan keperluan anda dan bajet anda!

AINA 
019 399 0149
PENGEDAR SHAKLEE
C.O.D. AMPANG, HULU LANGAT, PUCHONG
POS KE SELURUH NEGARA

Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun