Skip to main content

SERTAI MALAYSIAN BABYWEARERS INTERNATIONAL BABYWEARERS 2014 (IBW) DI ONE CITY MALL USJ

Assalamualaikum w.b.t.

Harini saya nak kongsi mengenai pengalaman saya menyertai   MALAYSIAN BABYWEARERS INTERNATIONAL BABYWEARERS 2014 (IBW) DI ONE CITY MALL USJ.

Pada mulanya kami baru sahaja join group Malaysian Babywearers di facebook.semuanya start bila suami saya post gambar carrier yang kami baru beli..ada kawan suami, tegur dan invite suami saya masuk group ni..rupanya apa yang kami beli sebelum ni salah..tak ergonomik, dan boleh menjejaskan tulang baby.. oh no!!Ya Allah kesiannya anak mama ni..hmm..tak pela..sekurang-kurangnya kami tahu juga walaupun haris dah nak masuk 10 bulan da time tu..dahla kami start guna carrier yang salah sejak haris 3 bulan lagi..owh..takpela..terima kasih kepada rakan suami saya tu yang tujukkan kami jalan yang lurus..hihi..

Ini posternya..


sebelum ni kami guna jenis crotch carrier dan hipseat..kedua-dua ni salah.

crotch carrier

hipseat carrier


















kononnye beli hipseat ni sebab haris da besar, boleh duduk..dekat hipseat tu boleh duduk..dan boleh mngadapa kedepan..rupanya salah, sebab, pinggang baby akan terbeban dengan berat die..macam tu la..patutla sekejap je da nangis pas pkai hipseat tu

ok la..tentang bagaimana nak pilih carrier yang betul, nanti saya buat entry lain eh. sebab da teruja nak cerita pengalaman nih..tapi saya letak gambar bawah ni as summary jenis carrier yang selamat dan yang tak selamat digunakan.



kami sampai lambat ke event tersebut..so xdapatla goody bag..hmm..takpela..kat situ ada talk, ada booth yang jual carrier, ada juga jual barang lain, dan yang paling best, kita boleh try macam-macam jenis carrier dan belajar cara nak wrap!huhuhu. ini agenda dia..saya sempat dengar talk mengenai breatfeeding and babywearing je..hihi


disebabkan excited sangat nak try, ha..ada la beberapa soft structured carrier (SSC) yang saya cuba..antaranya brand snugbaby dan tula..

  

ni brand snugbaby..haris ok..selesa je dia..best juga

 ni brand tula..rasanya lebih melekap dan betul-betul macam tengah dukung baby..saya prefer brand tula lagila..masa kat sana tak ada yang jual brand Tula ni..balik tengok website dia..alamak..lebih kurang RM500? huh..bajet kurang 400 je..huhu

Disebabkan kami memang dah tak ada carrier dan memang nak mencari SSC, kami pun round-round la booth-both yang ada..suami saya try brand Onya, tapi haris ni tak selesa sebab Onya ni die macam besar sikit, dan die cover sampai kepala..so haris ni rasa macam terperosok ke kat dalam tu..entahla..so dia tak suka..tengokla tu..dia seboleh-boleh nak keluarkan tangan dan tengok sekeliling..

jalan punya jalan, akhirnya saya beli BOBA 4G..corak wild floer..beli di Marissa Shoppe. harga asal RM423, ada lest 15% jadi RM363..ok la tu..dalam bajet..saya pun selesa pakai, walaupun tak sesedap Tula, tapi sedapla..

haris pun dah lena, kami pun lapar terus pergi makan..lena je dia duduk dalam ni walaupun saya duduk atas kerusi..makanlah kami sambil haris tido dalam SSC baru tu..huhu senang hati

Malam tu, kami sekeluarga pergi Pavilion, bergaya lagi dengan SSC baru..hihi..excited la kan baru beli, sibuk la nak guna..



Akhirnya kami dah guna carrier yang betul..selesa untuk pemakai dan baby..rule die bahagian peha tu kena support..tak boleh biar tergantung je..

ok lah, sampai disini saya kongsi pengalaman saya..thanks sudi membaca










Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun