Skip to main content

RAMBUT GUGUR SELEPAS BERSALIN?BAGAIMANA NAK ATASI?

Assalamualaikum w.b.t

Rambut gugur lepas bersalin? rasa rambut dah makin nipis atau dah nak botak??oh tidak..pasti tak nak mahkota wanita ni hilangkan? lagi teruk kalau botak tengah je..huh memang mintak jauh la.
Kata orang tua, kalau anak dah mula nak menyembur, abislah..rambut mak nye banyak gugur la nanti..yeke?
Haha..saya ada cara bagaimana nak atasi masalah ini. Rambut saya lebat je macam dulu..kalau sapu rumah pun, tak ada banyak rambut-rambut ni..sehelai dua je..tu biasala kan, kata tak ada langsung kang tipu la pula..

Kenapa rambut boleh gugur?


Setelah kita beralin, hormon badan sudah tak sama macam sebelum mengandung. Hormon yang tidak seimbang, menyebabkan rambut mudah gugur. Hormon estrogen yang berkurangan setelah bersalin adalah penyebab utama rambut gugur. Selain itu, kekurangan zinc dan kolagen juga antara faktor rambut gugur.


Bagaimana nak atasi masalah ini?


Anda perlu mengamalkan makan yang berkhasiat.

Gandum

Makanlah gandum, Buah kering dan kekacang kerana ia mengandungi zat besi, sulfur dan biotin. Mineral ini menjadi sumber vitamin E dapat meningkatkan peredaran darah pada kulit kepala dan dapat mempertahankan kesihatan akar rambut dan mencegah keguguran.

Telur Dan Daging Ayam

 Rambut berasal daripada protein. Jadi, memakan ayam, telur, keju rendah lemak, almond dan yogurt semulajadi boleh menggalakkan pertumbuhan rambut.


Sayuran Hijau


Bayam dan brokoli memiliki kandungan vitamin A dan C. Vitamin ini diperlukan untuk menghasilkan sebum yang berfungsi sebagai pelembut semulajadi untuk melembap dan menguatkan akar rambut.


Makanan Laut


Kandungan zink pada makanan laut seperti kerang, udang dan tiram membantu mencegah rambut gugur dan menguatkan akar rambut. Ia turut membantu sel-sel tubuh menjaga hormon dalam penyerapan vitamin lebih baik untuk pertumbuhan rambut.

Salmon


Merupakan sumber protein, asid lemak penting omega-3, vitamin B12 dan zat besi yang diperlukan untuk memelihara kesihatan kepala, mengurangkan kekeringan pada rambut serta kulit kepala.

Kunyit dan jintan merupakan makanan rambut yang baik bagi merangsang pertumbuhan rambut lebih sihat.


sumber: majalah Pa Ma

Untuk penyelesaian yang lebih cepat dan mudah, anda digalakkan atasi nya secara dalaman dan luaran.
Secara dalaman anda boleh amalkan supplement zinc, manakala secara luaran anda boleh amalkan syampoo dan serum yang sesuai

Zinc complex


Zinc complex dapat menghalang kelemumur dan rambut daripada gugur. Zinc sangat penting dalam menguatkan akar rambut dan menstabilkan hormon.


Ni antara manfaat zinc selain dapat mengatasi masalah rambut gugur. banyak kan?
Saya pun makan juga zinc complex ni..memang berkesan. tak kisah dah anak menyembur ke apa, memang tak gugur pun. rambut, kuku pun makin kuat, kuku tak rapuh, rambut pun tak gugur. Ni ada testimoni pelanggan yang puas hati dengan zinc complex



Mahal ke zinc complex ni? 
Tak delah, hanya RM33.75 Sahaja.
satu botol ada 120 biji
sehari makan sebiji.
boleh tahan 4 bulan. 
Murah kan?

Zinc complex juga terdapat dalam set kesuburan lelaki, set kesuburan wanita dan set berpantang.

Berminat? Jom hubungi saya

AINAA 019 399 0149

saya akan consult anda mengikut keperluan masalah dan bajet anda.. whatsapp atau sms saya laju laju!

PENGEDAR SHAKLEE
C.O.D. AMPANG, HULU LANGAT, PUCHONG
POS KESELURUH MALAYSIA


Comments

Popular posts from this blog

BABY HARIS TELAN SILICA GEL..MAMA KENA BUAT APA?

Assalamualaikum w.b.t Anak anda penah tertelan silica gel tak?  Lepas tu anda buat apa? Huh petang tadi haris macam termakan je silica gel tu. memang panik la nak buat apa.rasa biru dah muka saya time tu. Cerita nya macam ni Saya baru terima barang dari astro go shop saya ni jenis excited kalo beli barang nak terus buka dan try.. tak kisahla beli barang online ke kat kedai ke..sampai umah mesti nak try saya beli compactor..yang tempat simpan baju tu tengah pasang pasang nampak dah ada silica gel dalam tu..biar jela lepas tu haris ni duk panjat sana sini, saya pun rimas, letak die dalam compactor tu.. saja konon nak bagi die mainla. lepas tu rasa nak tangkap la gambar haris. da tangkap gambar, nak save dan tengok balik lepas tu pandang haris tengok dia dah gigit silica gel tuh! habis bertaburan saya pun terus angkat die ke bilik air dan korek mulut dia.. dapatla sikit tapi silica gel tu macam da larut sikit..macam rupa pasir dah. memang

RESIPI MAKANAN BAYI 8 BULAN: PASTA BOLOGNESE

Assalamualaikum w.b.t. Hari ni saya nak share resipi makanan barat untuk putera kesayangan saya..hihii..excited jugak bila anak da masuk 8 bulan kan.. macam-macam makanan nak cuba bagi..yelah..8 bulan dah boleh makan oat, pasta, cheese..apa lagi macam-macam idea la nak bagi.. Kali ni nak kongsi resipi Pasta bolognese Cara-Caranya rebus pasta(ketepikan) blend 2biji tomato dan separuh batang carrot (ikut suka nak letak sayur apa) tumis unsalted butter+bawang holland+bawang putih+mixed herbs (kalo tak ada guna oregano je pun cukup) masukkan isi ayam masukkan tomato yg telah diblend tadi biar spai masak sekejap masukkan sekeping keju cheddar kacau sampai melt tunggu sejuk blend kan kuah bolognese dan pasta bersama da siap! rase pasni nk wat versi banyak pulak..sebelum ni masak untuk diri sendiri pakai tomato puree je..skali pkai tomato fresh rase fresh sgt.,hahaahaha tapi yang sedihnya Haris macam xsuka sangatla..dia ni tak gemar sangat tomato la rasa..last2 mama nye la

BAGAIMANA NAK DAPATKAN ANAK LELAKI?

ASSALAMUALAIKUM W.B.T. Hari ni nak share mengenai petua-petua yang telah saya baca macammana nak dapatkan baby boy..almaklumlah, saya kan jual ovulation test, so dapat tahu waktu subur..yang tak pernah mengandung, pastilah beli sebab nak mengandung..yang da ada anak, nak mengandung lagi pun nak beli juga..kali ni sebab nye, boleh berusaha nak pilih jantina bila tahu waktu subur..ha..ni mommies yang dah banyak study ni..bagus bagus.. so kat sini saya nak cerita kaitan antara hari subur dengan jantina bayi dan juga petua-petua lain yang boleh anda praktikkan. Mula -mula perlulah tahu..ovum  wanita (telur wanita) membawa kromosom X. Sperma lelaki pula membawa kromosom X dan Y. untuk mendapatkan anak perempuan, perlulah gabungan XX manakala anak lelaki, gabungan XY. Jadi bapa-bapa sekalian, janganlah salahkan isteri anda kalau tak dapat jantina anak yang diingini, sebab kromosom daripada sperma bapa la yang menentukan..TAPI YANG PENTING, SEMUANYA DITENTUKAN OLEH ALLAH S.W.T. Walaupun